Plug-in hybrides: de voor- en nadelen


Als zelfstandige of kmo word je door de fiscus richting hybrides met een extern oplaadbare accu geduwd. Zijn ze echt de beste oplossing of moeten er toch enkele kanttekeningen worden gemaakt? Car-Matchers somt voor jou de voornaamste voor- en nadelen van PHEV’s op.

VOORDELEN PLUG-INHYBRIDE

  1. Ze zijn de ideale opstap om vertrouwd te geraken met elektrisch rijden. Je hoeft nooit te stressen omdat je batterij bijna leeg is, want je hebt steeds een verbrandingsmotor om op terug te vallen. Dat is echter een tweesnijdend zwaard (zie punt 5 van de nadelen).
  2. Door hun lage CO2-uitstoot bieden ze diverse fiscale voordelen. Wie ze zakelijk gebruikt, kan alle voertuiggerelateerde kosten vaak voor 100 procent aftrekken. Dat gaat van de aankoop (of de financiering of leasing) over de verzekering en de energiekosten (inclusief de brandstof) tot het onderhoud, de reparaties en de banden.
  3. Ze bieden veel rijplezier dankzij de combinatie van een koppelrijke elektromotor met een performante verbrandingsmotor. De meeste plug-inhybrides zijn dan ook vlotte sprinters. Een automatische versnellingsbak is steeds standaard.
  4. Zelfs met een lege batterij kun je al rijdend energie recupereren door proactief op de elektromotor te remmen. Sommige auto’s doen dat automatisch via de sensoren vooraan en via navigatiegegevens (BMW, Audi, Mercedes-Benz, VW, Seat,…), bij andere moet je zelf een handje toesteken. Bij conventionele auto’s gaat deze energie gewoon verloren. Hoe meer energie je recupereert, hoe lager je brandstofverbruik.
  5. De restwaarde van plug-inhybrides ligt hoger dan die van conventionele benzine- en dieselauto’s. Er zijn er relatief weinig van op de tweedehandsmarkt en de vraag blijft stijgen.

NADELEN PLUG-INHYBRIDE

  1. Ze zijn duurder in aankoop dan de versie met gewone verbrandingsmotor of de full hybrid-versie. De meerprijs bedraagt al snel € 10.000 incl. btw (of € 5.000 ten opzichte van de full hybrid), iets wat je kunt terugverdienen als je vooral elektrisch rijdt – en de auto zakelijk gebruikt…
  2. Conceptueel zijn ze een paradox. Het is de bedoeling om maximaal elektrisch te rijden, maar ze zeulen een zware verbrandingsmotor en transmissie mee. Voeg daarbij het feit dat ze als ‘gewone’ (en dus niet gestroomlijnde, wrijvingsarme) auto ontworpen zijn en je begrijpt dat ze niet bijster zuinig omspringen met stroom. Hoe groter de batterij, hoe hoger het gewicht, wat zich op zijn beurt vertaalt in een grotere dorst – naar stroom maar vooral ook naar fossiele brandstof.
  3. Door hun gebrekkige brandstofefficiëntie zijn ze niet geschikt voor langeafstandsgebruik, tenzij ze op diesel draaien. Het enige merk dat dieselplug-ins aanbiedt, is Mercedes-Benz. De vraag is alleen hoe lang diesel nog ‘getolereerd’ wordt door de publieke opinie en de wetgeving, ook al staat de technologie vandaag garant voor bijzonder lage emissies.
  4. Het batterijpakket vreet kofferruimte. SUV’s hebben daar niet zoveel last van omdat de batterijcellen makkelijker plaats vinden in de bodem, maar bij hatchbacks en stationwagons moet je al snel 50 à 100 liter opgeven.
  5. Door het feit dat de verbrandingsmotor als vangnet fungeert, zijn sommige gebruikers niet geneigd om de batterij consequent op te laden. Je kunt immers probleemloos blijven rijden met een lege batterij, in tegenstelling tot bij een volledig elektrische auto.

Tot slot dient het gezegd dat de ene plug-inhybride de andere niet is. Pas door op modelniveau te gaan vergelijken, kun je onderaan de streep zien of het verhaal ecologisch en financieel klopt. Dat is een moeilijke oefening, maar eentje die we bij Car-Matchers graag voor je doen. Zo kies je de juiste aandrijving in jouw geval, gebaseerd op jouw gebruiksprofiel en jouw budget.

Neem nu contact met ons op voor meer informatie!


Contact

Car-Matchers/Words in Gear BV
Tweelingenstraat 74 bus 202
2018 Antwerpen (België)

Sociale media